вторник, 5 мая 2015 г.

Թիթեռը




Անտանելի ցուրտն ստիպում էր քայլերս արագացնել և րոպե առաջ հասնել սառը անկողնուս: Բայց անտանելի մութն էլ գրկել էր ոտքերս և կարծես հետ էր քաշում` զգուշացնելով հանդիպակած փոսերի մասին:
Լա´վ, քիչ մնաց` մի կանգառ:
Անցնող երթուղային տաքսիների վարորդներ
ն ասես հասկանում էին, որ մոտս փող չկա, ու չէին կանգ առնում:
Չէր հերիքում 80 դրամ:
-Լուցկի չունե՞ ս, - կանացի ձայն է:
Չէի նկատել:
Ծառի մութ ստվերում չէր երևում:
-Ունեմ,- չրխկացնում եմ` վառելով ծխախոտը և նկատում, որ բավականին հաճելի դիմագծեր ունի:
- Տրանսպորտի՞ ես սպասում,- իմ տափակությունը սահման չունի:
-
Չէ´, քեզ,- ծիծաղում է: - Ինչո՞ւ  ուշացար:
Հա~, սրանց են ասում <գիշերային թիթեռներ>: Բախտ չի վիճակվել սրանց հետ գործ ունենալու:
-500
դրամ տուր ա´յ այստեղի պահակին, - ու ձեռքով ցույց է տալիս <Արյան ախտորոշման կենտրոն>-ի լուսավորված ցուցափեղկի դուռը, - կմտնենք ներս: Ես էլ եմ մրսում: Համ էլ քեզ ամուր-ամուր կտաքացնեմ: Մնացածը` ըստ գնացուցակի:

Աչքերս երևի սովորեցին մթությանը, որովհետև արդեն պարզ երևում են մի քանի ծառ այն կողմ կանգնած ևս երկու հոգի:
Նրանցից մեկի մոտ ավտոմեքենա է կանգնում ու ինչ-որ բան են խոսում:
-
Ի՞ նչ են խոսում, - իմ հերթական տափակությունն իրոք սահման չունի:
-
Հեչ, հայ-թուրքական հարաբերություններից: Լսի´ր, դու փող ունե՞ ս:
-
Հա, 120 դրամ, տա՞ մ :
-
Չէ, ավելի լավ է հետս արի: Դու կսպասես, իսկ ես մտնեմ: Այստեղի զուգարանն էլ է փողով, իսկ պահակը` մի վավաշոտ ծերուկ, որը իր հերթափոխի ժամանակ զուգարանի դուռը ծխնիներից հանում է ու թաքուն նայում, թե մենք ոնց ենք ...
Դու, որ լինես, կքաշվի իր խուցը:
-
Բա, ես ի՞ նչ պետք է անեմ:
-
Ոչինչ, կանգնի´ր ու սպասի´ր: Թե չէ նա կանգնում ու իր թաց աչքերով նայում է ...ինքն անկարող, ձեռքերը` կարող:
-
Դե, լա´վ,- համաձայնվում եմ ես:- Այսօր զուգարանից սկսել զուգարանից էլ ավարտեմ:
Մտնում ենք ներս, լուռ մեկնում եմ 100 դրամանոցը և մտքումս անիծում վաղվա առավոտը, թե ինչպես եմ հասնելու աշխատավայր` առանց փողի:
Իրոք զուգարանը դուռ չունի, ավելի ճիշտ ունի` մի քիչ այն կողմ միայնակ հենվել է պատին :
-
Էս խեղճերն էլ գործ չունեն,- մրթմրթում է անլվա պահակը ու քաշվում իր խուցը:

Ուսանողական ընկերոջս` Հրաչենց տանից եմ գալիս, ծնունդն էր այսօր: Ասացի քիչ ուշ գնամ, հյուրերը գնացած կլինեն: Իր սիրած գիրքն էի տարել Բուլգակովի <Վարպետն ու Մարգարիտան>`հայերեն տարբերակը :
Մինչ նստած սպասում էի, թե երբ է կինը հյուրասիրելու, որոշեցի լվացվել: Երբ դուրս էի գալիս զուգարանից, խոհանոցից լսեցի կնոջ զուսպ ձայնը.
-
Դե´, Հրա´չ, իր բերած գիրքն էլ դիր թող ուտի, ես ի՞նչ անեմ:
Քանի նրանք ցածր վիճում էին, ես կամաց դուրս եկա ու հիմա էլ այստեղի զուգարանի կողքն եմ անօգնական կանգնել...
-
Անունդ ի՞ նչ է, - դուրս եկավ թիթեռը, ու իսկույն երևում է ինչ-որ ծանր բանից ազատված երջանիկ դեմքը:
-
Սամվել,- ստում եմ ես, և զգում, որ ինչ-որ տեղ` շատ մոտիկ վառվող խարույկն այտերս այրում է:
-
Իսկ ես Մարգարիտան եմ:
Ա~յ քեզ օր:
-
Իսկ դու անկախության կապակցությա՞ մբ ես անունդ փոխել, դարձրել հայկական:
Չեմ հավատում ականջներիս, իսկ աչքերս հղի գորտերի նման փքվել ու նայում են արդեն չգիտեմ ինչու ծանոթ թվացող դեմքին:
-
Չէ, իրոք Սամվելն եմ, - շարունակում եմ ստել, և չեմ հասկանում ինչու:
-
Բայց նման ես ուրվականներ սանձողի:

Ուսանողական տարիներին մի տղա կար, քեզ շատ նման, նա էր ասում. <Գնա´, հա´յր, գալիս եմ...ի՞ նչ...հորեղբա՞ յրս, ... թույն ականջի՞ դ>:
Աչքերս ազատվում են ինձանից ու թուլացած կախվում կարմրին տվող այտերիս վրա:
Իրոք իմ անունը Համլետ է, և ես էի սիրում իմ ամենալավ` ուսանողական տարիներին նման խոսքեր ասել:
-
Չեմ կարողանում հիշել, կներես, Մարգարիտա´: Գուցե հիշեցնե՞ս` ով ես:
-
Առաջավոր կթվորուհի, - ծիծաղում է, -նկարս էլ <Հայաստանի Աշխատավորուհի> ամսագրի շապիկին են տպել:
Հիշեցի~, ճիշտ է աղոտ, բայց...
Ուսանողական տարիներին մի նամակ էի ստացել` սիրային, շատ ինտիմ, շատ ռոմանտիկ բովանդակությամբ, ստորագրված` Մ.Մ.: Եվ նամակի հեղինակը խնդրում էր իմ անձնական իրերից որևէ թաշկինակ, փողկապ, կրակվառիչ կամ ինչ ուզում է լինի, թողնել ինստիտուտի հարևանությամբ գտնվող բաղնիքի հերթապահի մոտ (մեր ուսանողական փոստն էր):
Տղաներով մի լավ ծիծաղեցինք ու որոշեցինք մի փաթեթ սարքել: Փաթեթում դրեցինք <Հայաստանի Աշխատավորուհու> ձեռքներս ընկած պատահական մի համար, որի շապիկին մի կթվորուհու նկար էր:
Այդ մտահղացումն այսօրվա ծնունդը նշող Հրաչինն էր:
Ինչ սարսափելի օր է: Հետո էլ ասում են երկրում մարդ չի խաչվել, ճանապարհներ չեն խաչվում, իսկ այսօր ի՞նչ է, բացառությո՞ւն:

Մարգարիտան, <Վարպետն ու Մարգարիտան>, երկու անգամ անօգնական զուգարանի կողքը կանգնելը, Հրաչը և ամենագլխավորը`այդ խաչմերուկում Համլետից Սամվել ձևափոխված ու հիմարի պես աչքերը ճպճպացնողը` ես:
-
Լսիր, Ս -ա - մվ -ե - լ , իրո՞ ք փող չունես,- լրջանում է նա:
Ես աչքերս կիսափակ` տարածում եմ ձեռքերս, այսինքն` դե, տեսնում ես, էլի:
Այո, տեսնում է: Ես էլ եմ տեսնում ինձ մեկնած 20 դոլարանոց թղթադրամը...
-
Կներես, այսօր գործերս լավ չեն: Եթե ուզում ես,վաղն էլ արի, մի բան կստացվի, էլի:
Ու հեռանում է:
Իմ ձեռքում ակամա հայտնված 20 դոլարանոցը ձեռքս չի այրում, ու ժպտացող կթվորուհու փոխարեն ինձ խիստ նայում է ամերիկյան նախագահներից մեկը`Ջեկսոնը, ու կարծես ասում.
-
Ախ, դո´ւ:

Ս.Ումառ



Ավարտ

Ծաղիկներ են շուրջբոլորը, Թիթեռնիկներ գույնզգույն,
Հեքիաթները ամեն օր Սկսվում ու չեն ավարտվում:

Շողերի տակ արևի, Մի թիթեռ է ու տղա,
Փսփսում են գողունի, Գետակի մոտ մեղմ ու տաք:

-
Նայի´ր, գետում ձի է կարմիր, Ահա կրիա դանդաղկոտ,
-
Ձին կարոտ է, դե´ ,համբուրի´ր, Ախ, ինչքան ես ամաչկոտ:

Այսպես իրար համբուրելով` Գետակի մոտ մերձափնյա,
Ապրում էին երազներով, Մի թիթեռ ու մի տղա:

Բայց մի օր էլ շատ հոգնած, Տղան քնեց գետափին,
Իսկ թիթեռը նեղացած` Գնաց տրվեց արևին:

Երբ ավարտվեց հեքիաթը, Տղան զարթնեց զարմացած,
Փրփրել էր գետակը, Ափին թիթեռն էր ընկած:

-
Արև, առար հոգին դու, Իմ թիթեռի լուսընկա,
Իսկ մարմինը այսպես լուռ Ինձ ես թողնում որ սգամ:

Շատ բարկացավ արևը, Դեմքը թեքեց տղայից,
Ու մայր մտավ ցերեկը` Նեղանալով աշխարհից:

Տղան գրկեց թիթեռի Նուրբ թևերը գույնզգույն,
Նա չգիտեր երևի Հետո ինչ է լինելու:

Լուսնի լույսով անտառում, Շշնջոցով ծառերի,
Տղան խոնավ աչքերով Հողին հանձնեց թիթեռին:

Լուսնի լույսը ընկավ փոքրիկ Գերեզմանին թիթեռի,
Գերեզմանից ծլեց ծաղիկ, Որ կոչվում է Լուսաստղիկ:

Թիթեռներն ու ծաղիկները, Սրտերում են մեր ապրում,
Սրտերում էլ հեքիթները`Սկսվում և.. չեն ավարտվում:

воскресенье, 3 мая 2015 г.

Լուրջ, շատ լուրջ պատմություն Դեդեկտիվը




- Որ գրիչիդ կոթը այդքան կրծում ես, մի բան կստացվի՞:
Այսօր երրորդ գրիչն ես փչացնում, համ էլ բազմոցը մեղք է, վե՛ր կաց, ման արի: Ի՞նչքան կարելի է պառկած մնալ:
- Լա՜վ էլի, հավեսդ չունե՜մ, չի՛ ստացվում, հա գրո՜ւմ եմ, տանո՜ւմ եմ, չեն տպում, որ մի քանի կոպեկ փող տան:
- Ինչո՞ւ, լավ էլ գրում ես, քեզ ի՞նչ է եղել, Վրեժ ջան, ինձ նման կին ունես, եփո՜ւմ եմ, թափո՜ւմ եմ, հավաքո՜ւմ եմ, լվանո՜ւմ եմ, գնո՜ւմ եմ, առնո՜ւմ եմ, գալի՜ս եմ…հետո նորի՜ց:
Իսկ դու սիրային պատմություններ ես գրում, առանց իմանալու, որ քեզնից առաջ բոլոր սիրային պատմությունները արդեն վաղո՜ւց գրվել են…
- Է՜, դեդեկտիվ են ուզում, ես էլ չե՛մ կարողանում, չի՛ ստացվում:
- Դրանից հեշտ բա՞ն, ուզո՞ւմ ես թելադրեմ գրես:
- Դո՞ւ, Մերի ջան կատակի ժամանա՞կ է, թե՞ ձեռք ես առնում:
- Չէ՜, լո՛ւրջ եմ ասում, վերցրու նոր թուղթ, այդ խզբզածը գցի մի կողմ, քեզ էլ նոր մատիտ, նոր եմ առե՜լ, սրե՜լ, պատրաստե՜լ, Վրեժ ջան, դե սկսի՛ր, միայն արագ-արագ գրի, որ մտքիս թելը չկտրվի:
Վրեժը կնոջ խոսելու տոնից զարմացած, անխոս վերցրեց մատիտը:
Սկզբից փորձ արեց կոթը դնել բերանը, հետո նայելով կնոջը հասկացավ, որ ավելորդ շարժում է:
- Գրի՛ր, ես հիմա միայն միտքը կասեմ, դե իսկ դու գեղարվեստորեն կարող ես շարադրել, դրանում կասկած չունեմ:
- Լուրջ գրե՞մ, թե՞…
- Հա՛, հա լո՛ւրջ, սկսի՛ր, ասենք…երբ կինը պատահմամբ ամուսնու հեռախոսի մեջ տեսնում է «Լյովիկ-2» անունը, զանգահարում է այդ համարով ու լսում Լուսինե Մարկոսյանի ձայնը, կամ «Մարտին-12», զանգահարում է ու լսում Մարինե Վարդանյանի զանգը, կամ «Արմինե-գործակալություն», որը կնոջ ընկերուհու համարն է ու նա գործակալ չէ, այլ ՛՛Գեղեցկության Սալոնի՛՛ մերսող, կինը խանդից ձվածեղի մեջ մկան դեղ է լցնում ու տալիս է ամուսնուն ուտելու:
- Մե՜րի, բայց…
- Դու գրի՛, գրի՛… մաս երկրորդ,  մի անգամ կինը պատահմամբ լողասենյակում, սափրվելու կրեմի տուփում, հայտնաբերում է պահպանակներ, տարբեր գույների ու որակի, չի ալարո՛ւմ, վերցնում է ասեղը ու մեկ մեկ բոլորի վրա անցք է անում ու խանդից կատաղած ձվածեղի մեջ մկան դեղ է լցնում, տալիս է ամուսնուն ուտելու:
- Դու ի՞նչ է գժվե՞լ ես, Մերի ջան, ա՜խր..
- Դու գրի՛, գրի՛…մաս երրորդ, երբ կինը, որը դեռ օգտագործում էր 4 տարի առաջ, հարսանիքի ժամանակ սկեսուրի կողմից նվիրված հնաոճ ներքնաշորերը, գումարն ափսոսում էր իր համար նոր բան գնելու, հանկարծ ամուսնու գործիքների մեջ հայտնաբերում է երեք հատ 100 դոլարանոց թղթադրամներ, հենց այդ վիճակով էլ, տնային շորերով վազում է խանութ ու գնում ակկումլյատորի համար նախատեսված կիսլոտա, բերում է ու լցնում լոբու ճաշի մեջ՝ հրամցնում ամուսնուն:
- Դու ցնդե՞լ ես, Մերի՜…
- Հաստա՛տ կտպեն Վրեժ ջան, դե ես գնացի խոհանոց, իսկ դու այդ բոլորը գեղարվեստորեն ձևակերպիր ու կտեսնես ինչ լավ է լինելու: Ես գնամ նախաճաշ պատրաստեմ, ժամը 12 եղավ:
Կինը գնաց խոհանոց:

Մատիտը ձեռքից ընկավ ու ընկնելու ձայնը արձագանքեց սենյակով մեկ:
«Արձագանք լինում է միայն այն ժամանակ, երբ լսող ունի» մտածեց Վրեժն ու բարձրացավ բազմոցից:

- Լվացվի՛ր, ձվածեղը բերում եմ, կներես, որ ընդամենը երկու ձվից է, էլ չկա՛, վերջինն է:
- Ո՛չ, ո՛չ,- բղավեց Վրեժն ու դուրս փախավ տանից:
Ո՞ւր…
Լուսինե Մարկոսյանի, Մարինե Վարդանյանի թե  Արմինե-գործակալության Արմինեի մոտ…

Դռան փակվելու ու Մերիի ծիծաղը ռեզոնանսի նման տատանվեցին ու հանգան  վարագույրների վրա:
Սենյակ գնալու իմաստը կորավ, աջ ձեռքի ճկույթով ականջի ետևը գցեց կախված մազափունջն ու առանց պատառաքաղի, հացի կտորը մտցրեց ձվածեղի մեջ ու տարավ բերանը:

Ս.Ումառ-Հարությունյան

Լուրջ, շատ լուրջ պատմություն Վերելակ




Ճանապարհը երկար չէր, մի քանի քայլ, բայց ավելի ստույգ, եթե քայլերդ ութսուն սանտիմետր են, ապա ընդամենը հինգ ու կես քայլ:
Հաշվի առնելով տարիքը, կին լինելը և մարմնի քաշը ընդամենը պետք է քայլել 8 քայլ հասնելու բաղձալի կոճակին:
Արդարության համար պետք է ասեմ, որ ոչ թե հասնելու այլ ավելի արագ հասնելու, հասցնելու սեղմել, մտնել ու հեռանալ դիմացից մեկ այլ ճանապարհով եկողից:
Ճակատագրի թե շենքը նախագծող մասնագետի ձեռքով նույն ճանապարհն էլ պետք է անցներ դիմացից եկողը…
Խոսքը գնում է բնակարաններից դեպի վերելակ տանող ճանապարիհների մասին…

Եվ այսպես ՛՛Ա՛՛ (բնակարան 62)  և ՛՛Բ՛՛ (բնակարան 65) կետերից, չորեքշաբթի առավոտյան ութն անց քառասուներկու րոպե,  միաժամանակ դուրս եկան երկու իրար նկատմամբ չարությամբ լցված, լվացքի ընդհանուր պարանը ընդհանուր հիմունքներով օգտագործել չցանկացող, «Հողերս գլխիդ»,  «Գլուխդ թաղեմ»  շշնջացող երկու տարեց կին ու ստիպված շարժվեցին իրար ընդառաջ՝ դեպի վերելակը:

Ճակատագրի թե շենքը նախագծող մասնագետի ձեռքով նույն ճանապարհը միաժամանակ անցնելով, ցուցամատները պարզեցին ու փորձեցին սեղմել վերելակ կանչող միակ կարմիր կոճակը:

… Վերելակի բարյացակամ դռների բացվածքը հրավիրեց ներս՝ առանց հաշվի առնելու Ճակատագրի թե շենքը նախագծող մասնագետի ձեռքով դռների բացվածքի լայնությունը…
Մի քանի անհաջող փորձերից հետո առաջինը ներս մտնելու հաճուքը ստացավ «Հողերս գլխիդ» ասողը ու մեջքով հաղթական սեղմվեց վերելակի VIP համարվող ձախ պատին:
«Գլուխդ թաղեմ»  ասողը պարտված հայացքով կանգնեց աջ պատի մոտ, կարդաց պատին փակցված գովազդը, ճակատագրի նման քմծիծաղեց, ասաց «Իմը Վիվա Սել է»  ու մեջքով հենվեց  ՛՛Բիլայնի՛՛ գովազդին:

Դեպի առաջին հարկ իջնելու կոճակը սեղմելու իր օրինական իրավունքից անմիջապես օգտվեց VIP պատին մեջքով սեղմված կինը:
Երկու ամեն ինչից տեղյակ կանայք գիտեին որ իջնելու են ուղիղ 27 մետր, որից հետո ազատությունն էր, խանութից-խանութ ամենօրյա դարձած հերթական վազքը:
13 թիվը միշտ էլ համարվել է սատանայական ու պատահականություն էր արդյո՞ք, թե՞… վերելակը կանգնեց:

Լռությունն էլ դիմացավ ընդամենը 13 վայրկյան, որից հետո լսվեց.
- Աշո՜տ…
- Գառնի՜կ…
- Ախչի Աշոտը էլեկտրիկն ա, դու չես հասկանո՞ւմ: Գառնի՛կ պետք է բղավես:
- Հոսանքը գնաց, Գառնիկին կանչում եմ ի՞նչ անեմ: Երեսդ չեմ ուզում տեսնել:
- Աշո՜տ…
- Գառնի՜կ…
Երբ Աշատ Գառնիկ անունների բարձրաձայն կանչերի քանակը հավասարվեց նրանց ամբողջ կյանքում շտապ օգնություն կանչած քանակին, «Գլուխդ թաղեմ»  ասողը դիմեց «Հողերս գլխիդ» ասողին:
- Իբր ի՞նչ, ամեն օր ինը հատ ներքնաշոր ես կախում, մեկը մեկից գույնզգուն, որ ի՞նչ անես:
- Որ նախանձից պայթե՛ս:
- Պա՜հ, մի սրա՜ն տես, շատ պետքս են քո մաշված տրուսիկները, տո դու սկի չգիտես  ո՞նց են կախում, ո՞ր մասից են կախում:
- Ո՞ւմն ա մաշված, ի՞մը, դու քոնին նայիր, քո դեմքի նման ճմրթված:
- Զահլադ չունե՜մ:
- Չէ՜, Աստված սիրես, հլա մի նայի՛ր, բա սա մաշվա՛ծ է:
Փորձեց շրջազգեստը բարձրացնել:
- Թո՜ղ, Աստված սիրես, դու ասա թոռդ ո՞նց է:
- Էլի հազում է:
- Ի՜, բա դոշաբի ինչո՞ւ չեկար, գիտես որ ունեմ, Ղարաբաղի է:
- Եսի՞մ: Դու «Նորիկի խանութից» ես առևտուր անում չէ՞, չգիտե՞ս որ ամեն ինչ 10 դրամով թանկ է:
- Բա ի՞նչ անեմ, գիտեմ, որ «Սեդայի խանութից» դու ես առևտուր անում, դե ես էլ…

Անցել էր ուղիղ տասներկու րոպե երբ Աշոտի, Գառնիկի թե չգիտես էլ ում՝ Ճակատագրի, թե շենքը նախագծող մասնագետի ջանքերի շնորհիվ վերելակը միացավ:
Մեկ րոպե էլ տևեց մինչև վերելակի բացված դռների լայնությամբ, իրար զիջող կանայք չէին կարողանում որոշել թե ո”վ է առաջինը դուրս գալու:
- Դո՛ւ դուրս արի, քո քաշը իմից շատ է:
- Վա՜յ, քո ասինխրոն ջանին մեռնեմ, քանի՞ կիլո ես:
- Ախչի, ասինխրոնը ո՞րն է:
- Չգիտե՜մ, տղայիցս եմ այդ բառը լսել:

Առաջինը դուրս եկավ «Գլուխդ թաղեմ»  ասողը:
Անցել էր ուղիղ 13 րոպե:

Թևանցուկ կանայք զրուցելով շարժվեցին դեպի «Սեդայի խանութը» միասին առևտուր անելու:

Ս.Ումառ-Հարությունյան